Logo Zamieszkali.pl Blog Arleta AdamskaUBEZPIECZ WYJAZD

Groznjan Chorwacja. Miasto uratowane przez sztukę. Ukryte perełki Istrii.

zamieszkali-blog-podrozniczy

Arleta - autorka bloga zamieszkali.pl

Na końcu postu czekają na Ciebie zniżki na podróże.

Groznjan Chorwacja. Miasto uratowane przez sztukę. Poznaj ukryte perełki na północy Istrii! Groznjan to pierwsze z trzech miasteczek na wzgórzach, które zwiedziłam na północy Istrii. Średniowieczne miasto, które dzisiaj nazywamy miastem artystów, z ledwością uniknęło zapomnienia. Przykład tego jak sztuka i artyści ocalili miasto przed wyludnieniem i ruiną. Dzięki nim możemy spacerować jego wąskimi, brukowanymi uliczkami i podziwiać niezwykłe widoki ze wzgórza. Witaj w Groznjan!

Pierwszym miejscem, które wymienili lokalni mieszkańcy, pytani o to co powinnam zobaczyć na Istrii było Groznjan, a dalej Motovun i Hum. Popularne Rovinj padało daleko za nimi. Jest coś niezwykłego w tych małych miasteczkach na wzgórzach. Północna Istria to winnice, gaje oliwne, figi i toskańskie widoki, nad którymi dosłownie górują miasteczka. Jest ich wiele, bardziej i mniej znanych. Przejazdem odwiedziliśmy także Buje i Buzet, które również warto zobaczyć.

Groznjan Chorwacja położenie

Groznjan leży w północnej części półwyspu Istria w Chorwacji. Oddalony jest zaledwie 15 km od linii brzegowej. Droga z Puli zajęła nam około godzinę jazdy autostradą. Sama trasa obfitowała w zmieniające się widoki, gaje oliwne i winnice, aż po toskańskie klimaty w okolicach Buje i dalej Groznjan. Pod Groznjan kupiliśmy od lokalnego gospodarza najlepszą oliwę, jaką próbowaliśmy na całej Istrii oraz białe wino lokalnego szczepu malvazija.

Położenie miasteczka to obraz jak z bajki. Malowniczy. Jak się później przekonałam, Istria właśnie taka jest, ta część zachwyca, smakuje i pachnie. Osoby o dużej wrażliwości na detale będą zachwycone.

Groznjan parking

Poza sezonem wjechaliśmy na samą górę, parkując na parkingu tuż przy murach miasta. Miejsce jest bardzo mało, więc prawdopodobieństwo, że ktokolwiek z turystów zaparkuje tu w sezonie jest znikome. W sezonie letnim większość odwiedzających zostawia samochody na dolnych parkingach, wzdłuż dość wąskiej drogi lub przy murach miasta.

Groznjan noclegi

Masz ochotę na nocleg w Groznjan? Miasteczko mimo swoich niewielkich rozmiarów, oferuje noclegi, apartamenty na wynajem. Możesz spędzić tu noc lub kilka i cieszyć się miasteczkiem dłużej. W okolicach znajdziesz domy na wynajem oraz mniejsze pensjonaty na istryjskich wsiach, wśród winnic i owoców. Sielsko i pięknie!

Noclegi w Groznjan i na Istrii możesz zarezerwować tutaj.

Groznjan Chorwacja krótka historia

Miasto Grozjan ma bardzo długą historię sięgającą średniowiecza, a pierwsze zapiski o mieście pochodzą z 1102 roku. Nosiło nazwę Kastel, funkcjonując jako zamek. W miejscu bramy wejściowej w murach miasta, istniał dawniej most zwodzony. Groznjan, podobnie jak sąsiednie miejscowości, a nawet cała Istria, ma bogatą i skomplikowaną historię. Przez wieki znajdował się pod zmieniającym  się panowaniem plemienia Ilirów, Franków, Niemców, Włochów, Wenecjan, Austro-Węgier, aby finalnie w 1991 roku zostać przyłączonym do Republiki Chorwacji.

Istria do II wojny światowej znajdowała się w granicach Włoch. Po II wojnie światowej, kiedy region Istria został włączony do Jugosławii, duża część włoskich mieszkańców wyemigrowała. Włoski klimat Istrii pozostał tu do dziś, w Groznjan i wielu miasteczkach jest zauważalny w architekturze, smakach, kulturze.

Ciekawostka: w 2001 roku gminę Groznjan zamieszkiwało 785 mieszkańców. 51,2% z nich to Włosi, co czyni Groznjan jedyną gminę w Chorwacji, w której większość mieszkańców stanowi mniejszość włoska. Język chorwacki i włoski są oficjalnymi językami w gminie.

Groznjan miasto artystów

Miasto z biegiem czasu zaczęło się wyludniać. Aby nie podzielić losu innych podobnych mu miasteczek, ówczesny burmistrz wraz z lokalnym artystą zaprosili do miasta twórców. Artyści i sztuka miały za zadanie ocalić miasto przed całkowitym upadkiem. Od 1965 roku Groznjan znane jest jako miasto artystów. Wysiłki burmistrza i artystów przyniosły widoczny i oczekiwany efekt. Miasto otrzymało drugie życie, wypełniło galeriami, muzyką, rękodziełem, kawiarniami. Groznjan odwdzięcza się tym co ma najlepszego - klimatem, atmosferą, widokami, spokojem.

W mieście mieszkają i tworzą artyści z całego świata. W sezonie letnim odbywają się tu wydarzenia artystyczne, koncerty, wystawy. Groznjan stało się stolicą kultury i sztuki na Istrii.

Przeczytaj także: Istria atrakcje - co zobaczyć na Istrii? Istria smakuje, pachnie i zachwyca!

Groznjan Chorwacja zwiedzanie

Położenie na wzgórzach dalej również wytchnienie w upalne dni. Wycieczki na północ Istrii w czasie wakacji, są idealnym sposobem na odpoczynek od skwaru i plażowania. W jeden dzień możesz zobaczyć bez pośpiechu kilka miejscowości. Każda z nich ma swój indywidualny klimat i charakter.

Zwiedzanie Groznjan to przyjemny spacer wąskimi, brukowanymi uliczkami. Zachwycałam się każdym detalem tego miejsca. Czuć w nim artystyczną rękę, inspirujący klimat i twórczą atmosferę. Dla mnie ma to bardzo duże znaczenie, jako wzrokowiec i twórca kreatywny byłam absolutnie oczarowana!

Odwiedzając Groznjan w lutym (tak tak - spędziłam zimę w Chorwacji), cieszyłam się miasteczkiem jedynie w towarzystwie męża i mieszkańców, którzy przyglądali nam się z uśmiechem, najwyraźniej zaskoczeni naszą obecnością o tej porze roku. Towarzystwa dotrzymywały nam także koty, które wylegiwały się na samochodach mieszkańców i uliczkach.

Groznjan Chorwacja atrakcje

Spacerując uliczkami miasta trafisz na urocze miejsca, zaułki, punkty widokowe, a także zabytkowe kościoły, place, budynki. Groznjan jest na tyle małe, że zwiedzanie nie zajmuje więcej niż 1-2 godziny

Na tej stronie możesz przejrzeć i zarezerwować atrakcje na Istrii.

Mury miejskie i bramy do miasta

Kierując się do miasta przejdziemy przez wzniesione przez Wenecjan mury obronne miasta. Do miasteczka prowadziły dwie bramy: Porta Maggiore z mostem zwodzonym i kapitan Pietro Dolfin

Pozostałości murów obronny zobaczymy na skwerze, na którym znajdują się kawiarnie i punkt widokowy. Zobaczysz tu także dawne urządzenia do obróbki owoców jak np. prasa do wyciskania winogron (używana w produkcji wina). Rozciągają się stąd piękne widoki na okolice Groznjan, pobliskie wzgórza i doliny. W murze zachowała się jedna z bram miejskich. Zwróć uwagę na jej grubość!

Wąskie uliczki Groznjan Chorwacja

Moja ulubiona część! Wąskie, brukowane uliczki, kamienne domy z kolorowymi okiennicami, sztuka wyglądająca z okna, zaułki i zakamarki, które można odkrywać bez końca. Groznjan takie właśnie jest! Co krok trafiliśmy na zupełnie nowy, zachwycający placyk, dom, ogródek. Spacerowanie uliczkami Groznjan to przyjemność sama w sobie.

Plac Jozipa Broza Tita

Zwiedzanie rozpoczynamy od fragmentu murów miejskich, oraz informacji o artystycznym charakterze miasta. Brukowaną alejką trafiamy na piękne widoki na okolicę a następnie Plac Jozipa Broza Tita (chorwacki przywódca Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii). Przy placu znajdują się dwa uważane za największe zabytki Groznjan: Kastel oraz Kościół św. Wida, Modesta i Krešene.

TIP: Pamiętaj o ubezpieczeniu. To jedyna rzecz, z której nikt nie chciałby korzystać w podróży, i jedyna którą tę podróż może uratować. Oprócz karty EKUZ, wykupuję prywatne ubezpieczenie za kilkadziesiąt zł i podróżuję bez stresu. Sprawdź najlepsze opcje dla swojej podróży tutaj.

Kościół św. Wida, Modesta i Krešene

Robiący wrażenie swoją wielkością kościół wita nas na samym froncie, przy wejściu do miasta. Pierwsze informacje o świątyni pochodzą z 1310 roku, kiedy to był poświęcony Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny. Obecna forma kościoła w stylu barokowym, pochodzi z  1770 roku, po gruntownej rekonstrukcji.

Wewnątrz kościoła znajdują się organy Girardiego z 1846 roku, marmurowy ołtarz główny oraz obraz przedstawiający męczeństwo św. Vida, Modesty i Krešenicy, straconych w rzymskim Koloseum w 303 roku.

Kastel

Zwrócił moją uwagę od razu po wejściu w miasto. Uwielbiam odkrywać zakamarki, także od razu weszłam w bramkę z lewej strony i znalazłam się na placu Kastel. To była siedziba feudałów, a w 1359 roku stała się siedzibą weneckich dowódców.

Znajduje się tu sala koncertowa oraz centrum "Międzynarodowego Centrum Kultury Chorwackiej Młodzieży Muzycznej". Dzięki temu od czerwca do października w Groznjan odbywają się spotkania z wybitnymi muzykami, ekspertami i twórcami wszelkich dziedzin sztuki (muzyka, taniec, dramat, sztuki piękne).

Na moim instagramie @arletaadamska mam relacje z wyjazdów i całkiem fajne zdjęcia z podróży po Polsce i Europie.

Loggia - ratusz z loggią wenecką

Przechodząc przez bramę od strony murów, lub od strony placu Tito, trafimy bezpośrednio na miejską loggię. Znajduje się tu zwracający uwagę budynek Starego Ratusza, pochodzący z 1557 roku. Rozpoznasz go po charakterystycznych kolumnach (filarach) weneckiej loggi na parterze budynku.

Pałac Minotti

Znajduje się tuż obok Ratusza. Ratusz i Pałac Minotii mają wspólne schody, prowadzące na pierwsze piętro. Niestety pałac sprawia wrażenie nieco zaniedbanego budynku, a jego potencjał nie jest całkowicie wykorzystany.

Galerie sztuki

Groznjan mógłby równie dobrze nosić nazwę galeria. Pół żartem - pół serio, co drugi lokal mieści w swoim wnętrzu galerię artystyczną. Obrazy, ceramika, grafika, moda, muzyka, biżuteria i wszelkie inne rękodzieła są tutaj nr 1. To niecodzienna możliwość zobaczenia tak wielu rodzajów artystycznych dzieł w jednym miejscu.

Festiwale Jazzowe w Groznjan Chorwacja

Podobnie jak w miasteczku Bale Valle, w Groznjan również odbywają się festiwale jazzowe. Co roku w Groznjan organizowany jest Międzynarodowy Festiwal Jazzowy „Jazz is Back”, na którym występują muzycy z całego świata. W 2008 roku został ogłoszony przez Europejską Federację Jazzową, najlepszym europejskim festiwalem jazzowym roku.

Wstęp na koncerty jest bezpłatny. Warto zaplanować wizytę w Groznjan w tym czasie, jeśli lubimy jazz.

Widoki z Groznjan Chorwacja

Punkty widokowe to coś, za co uwielbiam te miejscowości jeszcze bardziej. Każda z nich oferuje widoki w bonusie. Nie musimy szukać kawiarni ani miejsc z widokiem. One po prostu są wokół nas, z każdej strony miasta. Unosząca się w dolinach mgłą dodawała tajemniczego klimatu i aury.

Wino i oliwa

Wyjeżdżając z Groznjan w stronę miasteczka Motovun trafiliśmy na niepozorny, przydrożny znak z napisem “vino”. Skusiliśmy się. Trafiliśmy do domu gospodarza, który zaprowadził nas do swojej piwniczki, z kilkoma różnymi rodzajami wina własnej roboty. Niektóre z nich jeszcze pracowały, ale mimo wszystko dał nam spróbować każdego z nich.

Najbardziej zależało nam na lokalnym szczepie malvazija, które smakuje jak letnie owoce skąpane w słońcu. Cudownie owocowo i orzeźwiająco. Przy okazji gospodarz powiedział, że to wino pije, kiedy nie chce mieć bólu głowy kolejnego dnia. Kupiliśmy dwie skrzynki wina, oraz wydaliśmy ostatnią gotówkę na najlepszą oliwę, której próbowaliśmy w całej Chorwacji. Pikantna, trawiasta, osiadająca w gardle, z lekkim osadem - typowo włoska oliwa!

Warto wiedzieć: kupując produkty w lecie weź pod uwagę, że oliwa i wino mają już kilka miesięcy. O ile dla wina to dobra sprawa, o tyle dla oliwy już niekoniecznie. Oliwa, którą kupiłam w lutym, była świeża a smaki zupełnie niepowtarzalne. Zwróć uwagę na to jak przechowywana jest oliwa, którą kupujesz np. w sierpniu. Nie kupuj oliwy stojącej całymi dniami w słońcu, na ulicznym straganie. Najlepiej sprawdź jej smak przed zakupem, lub kup butelkę na próbę.

Polecane posty:

Ułatwię Ci podróże!

Post zawiera linki afiliacyjne, które pozwalają mi opłacić bloga i tworzyć darmowe treści. Dziękuję za zaufanie!
Arleta Adamska Autorka Bloga zamieszkali.pl

Arleta
autorka bloga zamieszkali.pl

Mam nadzieję, że ten post Ci pomógł. Udostępnij go, skomentuj, polub w social mediach. Na instagramie mam całkiem fajne zdjęcia z podróży.