Logo Zamieszkali.pl Blog Arleta AdamskaREZERWUJ NOCLEGI

Groznjan Chorwacja. Miasto uratowane przez sztukę. Ukryte perełki Istrii.

01/08/2023
zamieszkali-blog-podrozniczy
Arleta

autorka bloga zamieszkali.pl

Na końcu postu czekają na Ciebie zniżki na podróże.
Posty są regularnie aktualizowane.

Groznjan Chorwacja. Miasto uratowane przez sztukę. Poznaj ukryte perełki na północy Istrii! Groznjan to pierwsze z trzech miasteczek na wzgórzach, które zwiedziłam na północy Istrii. Średniowieczne miasto, które dzisiaj nazywamy miastem artystów, z ledwością uniknęło zapomnienia. Przykład tego jak sztuka i artyści ocalili miasto przed wyludnieniem i ruiną. Dzięki nim możemy spacerować jego wąskimi, brukowanymi uliczkami i podziwiać niezwykłe widoki ze wzgórza. Witaj w Groznjan!

Pierwszym miejscem, które wymienili lokalni mieszkańcy, pytani o to co powinnam zobaczyć na Istrii było Groznjan, a dalej Motovun i Hum. Popularne Rovinj padało daleko za nimi. Jest coś niezwykłego w tych małych miasteczkach na wzgórzach. Północna Istria to winnice, gaje oliwne, figi i toskańskie widoki, nad którymi dosłownie górują miasteczka. Jest ich wiele, bardziej i mniej znanych. Przejazdem odwiedziliśmy także Buje i Buzet, które również warto zobaczyć.

Aktualne informacje za małe espresso? Proszę! Stworzyłam mini ebooka - broszurę w PDF (18 stron), w której spisałam najważniejsze informacje dotyczące wyjazdu do Chorwacji w aktualnym czasie (mój ostatni wyjazd to styczeń 2023). PDF zawiera najpotrzebniejsze informacje oraz linki. To 8 mini rozdziałów, dzięki którym zaoszczędzisz czas (i pieniądze). Wszystko w jednym miejscu. Wysyłam mailowe powiadomienie z aktualizacjami (jeśli się pojawiają).

Groznjan Chorwacja położenie

Groznjan leży w północnej części półwyspu Istria w Chorwacji. Oddalony jest zaledwie 15 km od linii brzegowej. Droga z Puli zajęła nam około godzinę jazdy autostradą. Sama trasa obfitowała w zmieniające się widoki, gaje oliwne i winnice, aż po toskańskie klimaty w okolicach Buje i dalej Groznjan. Pod Groznjan kupiliśmy od lokalnego gospodarza najlepszą oliwę, jaką próbowaliśmy na całej Istrii oraz białe wino lokalnego szczepu malvazija.

Położenie miasteczka to obraz jak z bajki. Malowniczy. Jak się później przekonałam, Istria właśnie taka jest, ta część zachwyca, smakuje i pachnie. Osoby o dużej wrażliwości na detale będą zachwycone.

Groznjan parking

Poza sezonem wjechaliśmy na samą górę, parkując na parkingu tuż przy murach miasta. Miejsce jest bardzo mało, więc prawdopodobieństwo, że ktokolwiek z turystów zaparkuje tu w sezonie jest znikome. W sezonie letnim większość odwiedzających zostawia samochody na dolnych parkingach, wzdłuż dość wąskiej drogi lub przy murach miasta.

Groznjan noclegi

Masz ochotę na nocleg w Groznjan? Miasteczko mimo swoich niewielkich rozmiarów, oferuje noclegi, apartamenty na wynajem. Możesz spędzić tu noc lub kilka i cieszyć się miasteczkiem dłużej. W okolicach znajdziesz domy na wynajem oraz mniejsze pensjonaty na istryjskich wsiach, wśród winnic i owoców. Sielsko i pięknie!

Noclegi w Groznjan i na Istrii możesz zarezerwować tutaj.

Groznjan Chorwacja krótka historia

Miasto Grozjan ma bardzo długą historię sięgającą średniowiecza, a pierwsze zapiski o mieście pochodzą z 1102 roku. Nosiło nazwę Kastel, funkcjonując jako zamek. W miejscu bramy wejściowej w murach miasta, istniał dawniej most zwodzony. Groznjan, podobnie jak sąsiednie miejscowości, a nawet cała Istria, ma bogatą i skomplikowaną historię. Przez wieki znajdował się pod zmieniającym  się panowaniem plemienia Ilirów, Franków, Niemców, Włochów, Wenecjan, Austro-Węgier, aby finalnie w 1991 roku zostać przyłączonym do Republiki Chorwacji.

Istria do II wojny światowej znajdowała się w granicach Włoch. Po II wojnie światowej, kiedy region Istria został włączony do Jugosławii, duża część włoskich mieszkańców wyemigrowała. Włoski klimat Istrii pozostał tu do dziś, w Groznjan i wielu miasteczkach jest zauważalny w architekturze, smakach, kulturze.

Ciekawostka: w 2001 roku gminę Groznjan zamieszkiwało 785 mieszkańców. 51,2% z nich to Włosi, co czyni Groznjan jedyną gminę w Chorwacji, w której większość mieszkańców stanowi mniejszość włoska. Język chorwacki i włoski są oficjalnymi językami w gminie.

Groznjan miasto artystów

Miasto z biegiem czasu zaczęło się wyludniać. Aby nie podzielić losu innych podobnych mu miasteczek, ówczesny burmistrz wraz z lokalnym artystą zaprosili do miasta twórców. Artyści i sztuka miały za zadanie ocalić miasto przed całkowitym upadkiem. Od 1965 roku Groznjan znane jest jako miasto artystów. Wysiłki burmistrza i artystów przyniosły widoczny i oczekiwany efekt. Miasto otrzymało drugie życie, wypełniło galeriami, muzyką, rękodziełem, kawiarniami. Groznjan odwdzięcza się tym co ma najlepszego - klimatem, atmosferą, widokami, spokojem.

W mieście mieszkają i tworzą artyści z całego świata. W sezonie letnim odbywają się tu wydarzenia artystyczne, koncerty, wystawy. Groznjan stało się stolicą kultury i sztuki na Istrii.

Przeczytaj także: Istria atrakcje - co zobaczyć na Istrii? Istria smakuje, pachnie i zachwyca!

Groznjan Chorwacja zwiedzanie

Położenie na wzgórzach dalej również wytchnienie w upalne dni. Wycieczki na północ Istrii w czasie wakacji, są idealnym sposobem na odpoczynek od skwaru i plażowania. W jeden dzień możesz zobaczyć bez pośpiechu kilka miejscowości. Każda z nich ma swój indywidualny klimat i charakter.

Zwiedzanie Groznjan to przyjemny spacer wąskimi, brukowanymi uliczkami. Zachwycałam się każdym detalem tego miejsca. Czuć w nim artystyczną rękę, inspirujący klimat i twórczą atmosferę. Dla mnie ma to bardzo duże znaczenie, jako wzrokowiec i twórca kreatywny byłam absolutnie oczarowana!

Odwiedzając Groznjan w lutym (tak tak - spędziłam zimę w Chorwacji), cieszyłam się miasteczkiem jedynie w towarzystwie męża i mieszkańców, którzy przyglądali nam się z uśmiechem, najwyraźniej zaskoczeni naszą obecnością o tej porze roku. Towarzystwa dotrzymywały nam także koty, które wylegiwały się na samochodach mieszkańców i uliczkach.

Groznjan Chorwacja atrakcje

Spacerując uliczkami miasta trafisz na urocze miejsca, zaułki, punkty widokowe, a także zabytkowe kościoły, place, budynki. Groznjan jest na tyle małe, że zwiedzanie nie zajmuje więcej niż 1-2 godziny

Na tej stronie możesz przejrzeć i zarezerwować atrakcje na Istrii.

Mury miejskie i bramy do miasta

Kierując się do miasta przejdziemy przez wzniesione przez Wenecjan mury obronne miasta. Do miasteczka prowadziły dwie bramy: Porta Maggiore z mostem zwodzonym i kapitan Pietro Dolfin

Pozostałości murów obronny zobaczymy na skwerze, na którym znajdują się kawiarnie i punkt widokowy. Zobaczysz tu także dawne urządzenia do obróbki owoców jak np. prasa do wyciskania winogron (używana w produkcji wina). Rozciągają się stąd piękne widoki na okolice Groznjan, pobliskie wzgórza i doliny. W murze zachowała się jedna z bram miejskich. Zwróć uwagę na jej grubość!

Wąskie uliczki Groznjan Chorwacja

Moja ulubiona część! Wąskie, brukowane uliczki, kamienne domy z kolorowymi okiennicami, sztuka wyglądająca z okna, zaułki i zakamarki, które można odkrywać bez końca. Groznjan takie właśnie jest! Co krok trafiliśmy na zupełnie nowy, zachwycający placyk, dom, ogródek. Spacerowanie uliczkami Groznjan to przyjemność sama w sobie.

Plac Jozipa Broza Tita

Zwiedzanie rozpoczynamy od fragmentu murów miejskich, oraz informacji o artystycznym charakterze miasta. Brukowaną alejką trafiamy na piękne widoki na okolicę a następnie Plac Jozipa Broza Tita (chorwacki przywódca Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii). Przy placu znajdują się dwa uważane za największe zabytki Groznjan: Kastel oraz Kościół św. Wida, Modesta i Krešene.

TIP: Pamiętaj o ubezpieczeniu. To jedyna rzecz, z której nikt nie chciałby korzystać w podróży, i jedyna którą tę podróż może uratować. Oprócz karty EKUZ, wykupuję prywatne ubezpieczenie za kilkadziesiąt zł i podróżuję bez stresu. Sprawdź najlepsze opcje dla siebie i bliskich, a także ubezpieczenie kaucji przy wynajmie samochodu w podróży.

Kościół św. Wida, Modesta i Krešene

Robiący wrażenie swoją wielkością kościół wita nas na samym froncie, przy wejściu do miasta. Pierwsze informacje o świątyni pochodzą z 1310 roku, kiedy to był poświęcony Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny. Obecna forma kościoła w stylu barokowym, pochodzi z  1770 roku, po gruntownej rekonstrukcji.

Wewnątrz kościoła znajdują się organy Girardiego z 1846 roku, marmurowy ołtarz główny oraz obraz przedstawiający męczeństwo św. Vida, Modesty i Krešenicy, straconych w rzymskim Koloseum w 303 roku.

Kastel

Zwrócił moją uwagę od razu po wejściu w miasto. Uwielbiam odkrywać zakamarki, także od razu weszłam w bramkę z lewej strony i znalazłam się na placu Kastel. To była siedziba feudałów, a w 1359 roku stała się siedzibą weneckich dowódców.

Znajduje się tu sala koncertowa oraz centrum "Międzynarodowego Centrum Kultury Chorwackiej Młodzieży Muzycznej". Dzięki temu od czerwca do października w Groznjan odbywają się spotkania z wybitnymi muzykami, ekspertami i twórcami wszelkich dziedzin sztuki (muzyka, taniec, dramat, sztuki piękne).

Loggia - ratusz z loggią wenecką

Przechodząc przez bramę od strony murów, lub od strony placu Tito, trafimy bezpośrednio na miejską loggię. Znajduje się tu zwracający uwagę budynek Starego Ratusza, pochodzący z 1557 roku. Rozpoznasz go po charakterystycznych kolumnach (filarach) weneckiej loggi na parterze budynku.

Pałac Minotti

Znajduje się tuż obok Ratusza. Ratusz i Pałac Minotii mają wspólne schody, prowadzące na pierwsze piętro. Niestety pałac sprawia wrażenie nieco zaniedbanego budynku, a jego potencjał nie jest całkowicie wykorzystany.

Galerie sztuki

Groznjan mógłby równie dobrze nosić nazwę galeria. Pół żartem - pół serio, co drugi lokal mieści w swoim wnętrzu galerię artystyczną. Obrazy, ceramika, grafika, moda, muzyka, biżuteria i wszelkie inne rękodzieła są tutaj nr 1. To niecodzienna możliwość zobaczenia tak wielu rodzajów artystycznych dzieł w jednym miejscu.

Festiwale Jazzowe w Groznjan Chorwacja

Podobnie jak w miasteczku Bale Valle, w Groznjan również odbywają się festiwale jazzowe. Co roku w Groznjan organizowany jest Międzynarodowy Festiwal Jazzowy „Jazz is Back”, na którym występują muzycy z całego świata. W 2008 roku został ogłoszony przez Europejską Federację Jazzową, najlepszym europejskim festiwalem jazzowym roku.

Wstęp na koncerty jest bezpłatny. Warto zaplanować wizytę w Groznjan w tym czasie, jeśli lubimy jazz.

Widoki z Groznjan Chorwacja

Punkty widokowe to coś, za co uwielbiam te miejscowości jeszcze bardziej. Każda z nich oferuje widoki w bonusie. Nie musimy szukać kawiarni ani miejsc z widokiem. One po prostu są wokół nas, z każdej strony miasta. Unosząca się w dolinach mgłą dodawała tajemniczego klimatu i aury.

Wino i oliwa

Wyjeżdżając z Groznjan w stronę miasteczka Motovun trafiliśmy na niepozorny, przydrożny znak z napisem “vino”. Skusiliśmy się. Trafiliśmy do domu gospodarza, który zaprowadził nas do swojej piwniczki, z kilkoma różnymi rodzajami wina własnej roboty. Niektóre z nich jeszcze pracowały, ale mimo wszystko dał nam spróbować każdego z nich.

Najbardziej zależało nam na lokalnym szczepie malvazija, które smakuje jak letnie owoce skąpane w słońcu. Cudownie owocowo i orzeźwiająco. Przy okazji gospodarz powiedział, że to wino pije, kiedy nie chce mieć bólu głowy kolejnego dnia. Kupiliśmy dwie skrzynki wina, oraz wydaliśmy ostatnią gotówkę na najlepszą oliwę, której próbowaliśmy w całej Chorwacji. Pikantna, trawiasta, osiadająca w gardle, z lekkim osadem - typowo włoska oliwa!

Warto wiedzieć: kupując produkty w lecie weź pod uwagę, że oliwa i wino mają już kilka miesięcy. O ile dla wina to dobra sprawa, o tyle dla oliwy już niekoniecznie. Oliwa, którą kupiłam w lutym, była świeża a smaki zupełnie niepowtarzalne. Zwróć uwagę na to jak przechowywana jest oliwa, którą kupujesz np. w sierpniu. Nie kupuj oliwy stojącej całymi dniami w słońcu, na ulicznym straganie. Najlepiej sprawdź jej smak przed zakupem, lub kup butelkę na próbę.

Polecane posty:

Ułatwię Ci podróże!

Post zawiera linki afiliacyjne, które pozwalają mi opłacić bloga i tworzyć darmowe treści. Dziękuję za zaufanie!

Arleta
autorka bloga zamieszkali.pl

Mam nadzieję, że ten post Ci pomógł. Udostępnij go, skomentuj, polub w social mediach. Na instagramie mam całkiem fajne zdjęcia z podróży.